I dette interview har jeg reflekteret over og talt om relevante kvindelige og samfundsrelevante emner med udgangspunkt i det, der optager mig som menneske.
Med en baggrund i pædagogisk filosofi, som folkeskolelærer og psykoterapeut, og med en faglig interesse, der kredser om kunst, sanselighed og menneskelig udvikling, arbejder jeg i spændingsfeltet mellem pædagogik, kunstnerisk praksis og terapi.
Min tilgang er forankret i den fænomenologiske og eksistentialistiske filosofiske tradition og tager afsæt i en grundlæggende optagethed af, hvordan forskellige erkendelses-, videns- og kundskabsformer – særligt de kropslige, sanselige og æstetiske – kan udforskes, praktiseres og formidles.
Min forskning og praksis kredser om kunstens, legens og kroppens betydning for menneskets dannelse og heling gennem hele livsforløbet – fra barndom til voksenalder. Som godkendt integrativ psykoterapeut (MPF) er jeg specialiseret i traumebehandling med særlig fokus på senfølger efter seksuelle overgreb og kunstterapi. Jeg er optaget af, hvordan kunstbaserede, sensoriske og affektorienterede tilgange kan støtte processer med regulering, forløsning, selverkendelse og transformation.
Disse perspektiver bringer jeg bl.a. ind i mit arbejde i pædagoguddannelsen, hvor jeg udforsker og eksperimenterer med, hvordan viden og metoder fra terapierne – særligt med fokus på traumesensitivitet og sanselig kropslig erfaring – kan informere pædagogiske praksisser og bidrage til metodeudvikling. Centralt for mig står et helhedsorienteret menneskesyn, hvor krop, sanser, affekter og kontekst tænkes som forbundne i menneskets perception og udvikling, uanset målgruppen.
Jeg blev født i 1971 og ikke overraskende, har jeg som menneske selv været på en lang rejse med mig selv. Jeg har mødt modgang flere gange i mit liv, men der har også været lykke og medgang. Mine to voksne børn er mine største gaver, og de har altid beriget mit liv med deres store nærvær, indsigter og klogskab.
Modgangen i mit voksne liv har, når jeg ser tilbage, udløst flere alvorlige stressanfald, som sendte mig ud på en udviklingsrejse. Rejsen har haft en eksistentiel og transpersonlig karakter, og har tvunget mig til at skabe væsentlige ændringer i mit liv. Både på de ydre fysiske planer og på de indre psykiske.
Mødet med kunstterapien fik i denne proces en helt særlig betydning. Kunstterapien blev den åbning, der viste mig vejen til hvordan jeg kunne begynde at skabe varig forandring, da den gav mig de første redskaber til at kunne rydde ud i mit liv. Tjekhov har så fint sat ord på denne proces: “Hvis du ønsker at arbejde med din kunst, må du arbejde med dit liv”.
Gennem min egen udviklingsproces har jeg erfaret, at modgang har en smuk gave, der er nøglen til at skabe varig og positiv forandring i sit liv. Det er en forandring, der som gave giver liv og kraft, og som styrker kærligheden til sig selv og til andre mennesker.
Gennem hele mit arbejdsliv har jeg arbejdet med mennesker, lige fra pædagogisk arbejde på behandlingshjem med børn og unge, som folkeskolelærer, herefter i videreuddannelsessektoren og som psykoterapeut.
Jeg har været ansat i Professionshøjskolen Absalon (tidligere CVU og UC-Sjælland) siden 2006. Først som pædagogisk konsulent og siden som adjunkt på lærer- og pædagoguddannelsen. Jeg er nu aktuelt tilknyttet Center for Pædagogik, pædagoguddannelsen i Roskilde som lektor, hvor jeg arbejder med kompetenceudvikling, forskning, udvikling og pædagogik. Jeg underviser bl.a. i temaer som: undersøgelsesmetoder, pædagogiske og psykologiske emner, traumer, trivsel, kunst og kreativitet. Læs mere på UC-viden.
Terapi til ofre for seksuelle overgreb
Jeg er frivillig psykoterapeut i Kvisten. Kvisten er et landsdækkende tilbud, der bla. tilbyder terapi og rådgivning for voksne, der har været udsat for seksuelle overgreb inden det fyldte 18. år. Frivillige, der varetger psykoterapeutisk behandling og rådgivning, har alle en godkendt psykoterapeutiskk uddannelse eller er uddannet psykologi med specialisering i psykoterapi.
Uddannelse og kurser
2024-25 – Efteruddannelse: Gruppeterapeutisk traumebehandling i følgerne af seksuel misbrug (1 modul) med mesterlæreforløb. Metoden er udviklet af den amerikanske psykolog pg Ph.d. Noel R. Larson og beskrevet af Jette og Lone Lyager i bogen “At bestige bjerge”, forlaget Klim. Ved Henrik Byskov og Lone Heiberg, Kvisten Akademi
2024-25 – Efteruddannelse: Seksualitet og senfølger efter seksuelle overgreb, Kvisten Akademi
2024 – Efteruddannelse: Chok-Release traumebehandling modul 1-4, ved Nadia Ferhat Kvisten Akademi
2019-23 – Certificeret ID-psykoterapeut MPF, Vadum Dahl Instituttets (tidligere ID Academy) integrale og identitetsorienterede psykoterapeutuddannelse. Liniefag: Chok-traume og kærlighed-seksualitet
2022-23 – MA-niveau: Applied Research Methods in Psychotherapy modul 1-5, Crossfields Europa ved Dansk Psykoterapeutforening
2016-17 – Kunstterapeutisk overbygningsuddannelse modul 1-6, UC-Lillebælt
2016 – Diplommodul i Teamledelse, UC-sjælland (nu Absalon)
2015-17 – Flere kompetenceudviklingsforløb indenfor filosofisk (protreptisk samtalekunst), visuelt og narrativt orienteret coaching
2015 – Positiv lektorbedømmelse
2012 – MA-modul i Professionel Kommunikation, RUC
2010 – Cand.pæd. i Pædagogisk Filosofi, Århus Universitet
1999 – Læreruddannelse med linjefag i religion og billedkunst, Københavns dag- og aftenseminarium (KDAS)
1992 – Kontoruddannet, Labotek A/S.
Forsknings- og udviklingsprojekter (relevante)
2024-2026 – Jeg udforsker og skriver på kapitlet: Når jeg lytter indefra når jeg langt ud – om at blive til som professionel med perceptionens modaliteter i undersøgelsen af egen praksis” til antologien “Håndbog om Arts-based research”
2024-2026 – Redaktør sammen med Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Århus Universitet på antalogien “Håndbog om Arts-based research”, forlaget Unge Pædagoger. Forventet udgivelse er i løbet af 2026
2025 – Følgeforsker i Kunstgruppen for unge mellem 13 og 20 år på Headspace i Roskilde i samarbejde med Roskilde Musiske Skole og Headspace
2023-2026 – Projektdeltager følgeforskning i Storstrøms fængsel under projekt “Rødder”, for unge og voksne med svag arbejds- og uddannelsestilknytning, ved Museum Lolland-Falster og Headspace
2022-2023 – Projektdeltager “Æstetik og fællesskab”, musik og kunst til fremme af fællesskaber
2022 – Projektdeltager evaluering og følgeforskning “Skabertrang II”, Grib Engagementet. Samarbejde med Roskilde Musiske Skole og Headspace
2021 – Projektdeltager følgeforskning Børnekulturstafetten, Grib Engagementet. Samarbejde med Holbæk Kulturskole
2021-nu – Projektdeltager ved etablering af forskningsnetværk for art-based-research (ABR). Læs mere på Århus Universitets hjemmeside.
2021-2024 – Ambassadør LfD Leg-for-Dig, kompetenceudvikling for skole- og fritidsområdet, delprojekt under Playful Learning.
2020-2021 – Projektdeltager følgeforskning Tidlig kulturstart på Sydhavsøerne. Samarbejdspartnere: Museum Lolland-Falster og børnehaven Sofiehuset, Nykøbing Falster.
2018-2019 – Projektleder følgeforskning SKAPOS for unge – om personlig udvikling, samskabelse og kunstnerisk virksomhed. Samarbejdspartnere: Museum Sydøstdanmark og Vordingborg 10. klassescenter
2015-2016 – Projektleder Tillidsbaseret samarbejde lokalt forankret, Center for Pædagogik
Fuglsvej 27, 4300 Holbæk
Telefon: 22832992
Email : rold.mette@gmail.com